الى طلاب التوجيهي .. خذوا النصيحة من سمية الخشاب

mainThumb
سمية الخشاب

25-06-2024 04:37 PM

السوسنة
وجهت الفنانة سمية الخشاب مرة أخرى الأنظار إليها بتغريداتها المثيرة للجدل على حسابها الرسمي بموقع "إكس". اعتادت سمية أن تعلق على الأحداث الجارية بشكل يثير النقاش بين متابعيها.

اسقطوا وخلاص

استغلت الفنانة المصرية بدء امتحانات الثانوية العامة في مصر، ونشرت مجموعة من التغريدات الغريبة. بدأت بتغريدة تقول فيها: "يا حبايبي الجو حر.. ملخصات إيه؟!.. اسقطوا وخلاص". تلتها بتغريدة أخرى بعد دقائق، قائلة: "اللي في الثانوية العامة اليومين دول.. الشاطر اللي بيجيب فلوس".

التعليم ومصير الطلاب

لم تتوقف سمية عند هذا الحد، بل واصلت تغريداتها برسالة إلى طلاب الثانوية العامة: "التعليم مش بيحدد لا مصير ولا نيلة. بتعرف تجيب فلوس هتعرف تتجوز وتسافر. مبتعرفش يبقى الشهادة هتقرطسها وتحط فيها طعمية".

تغريدات سابقة

هذه ليست المرة الأولى التي تنشر فيها سمية الخشاب تغريدات عن امتحانات الثانوية العامة والجامعات. في العام الماضي، قدمت نصائح لطلاب كلية الحقوق، حيث قالت: "حبايبي اللي في حقوق، القانون المدني والقانون الدولي دول احفظوهم كويس عشان بيلخبطوا. تاريخ القانون المصري مش صعب أوي، هو وسكاشن مدني هتعرفوا تسلكوا فيهم وبدعيلكم".

كما وجهت نصيحة لطلاب كلية الصيدلة: "حبايبي بتوع صيدلة، احفظوا الكلام بحاجات مشابهة. يعني مثلا تحليل ELISA افتكروا ملكة الإحساس. وCBC ممكن تفتكروها سفرة أو العادية، وDHEA افتكروا سكينة وهي بتقول روح جاتك داهية". وأضافت: "وبالنسبة لحبايبي اللي في هندسة، أنا مش ملمة بهندسة أوي بس ذاكروا ماشيينز كويس عشان عارفة إنها أصعب من كلمة (بشمهندس)".



تعليقات القراء

لا يوجد تعليقات


أكتب تعليقا

لا يمكن اضافة تعليق جديد